TOY HISTORY - JAK TO SIĘ STAŁO, ŻEKAMIEŃ I PATYK PRZEISTOCZYŁ SIĘ W SKOMPLIKOWANĄ ZABAWKĘ?kę?
Data dodania: 23-06-2018
Przejdź do strony głównej Wróć do kategorii Blog
W myśl definicji "zabawki" to przedmioty wykorzystywane głównie przez dzieci do gry i zabawy.
Zabawki były i są ściśle związane z rzeczywistością otaczającą dziecko. Dzieci od najmłodszych lat, podpatrując dorosłych, aranżują zabawy naśladowcze, odtwarzają sytuacje znane im z życia codziennego, a co za tym idzie potrzebują charakterystycznych przedmiotów (figurek zwierząt, pojazdów, drobnych narzędzi, przebrań itp.). Stąd zabawy w lekarza, sklep, strażaka, gotowanie, sprzątanie, zabawa w ogrodnika, zamiłowanie do pojazdów typu traktor, autobus, ambulans czy wyścigówka.
Zabawki towarzyszyły ludziom od zarania cywilizacji. Na początku mogły to być zwykłe gałęzie, muszelki albo kamienie o nietypowych kształtach.
W pewnym momencie historii człowiek zaczął świadomie zmieniać ich formę, przetwarzać je w przedmioty o określonych kształtach i funkcjach. Tworzono metodami znanymi w danym okresie. Rzeźbiono z drewna czy kości, lepiono z gliny. Później do materiałów włączono również ceramikę, stopy metali i skórę. Zabawki przybrały coraz to bardziej skomplikowane formy ; tak powstały mówiące i chodzące lalki , samochody z napędem, domki z mebelkami czy figurki zwierząt wiernie odwzorowujące ich naturalny wygląd. Na początku zabawki wywarzano na użytek własny. W kolejnych epokach wraz z uprzemysłowieniem i powstaniem cechów rzemieślniczych a następnie fabryk zabawki zaczęto wytwarzać na coraz większą skalę.
Najstarsze zabawki poznaliśmy dzięki pradawnemu zwyczajowi nakazującemu umieszczanie w grobach przedmiotów codziennego użytku. Jeżeli umierało dziecko, to wraz z nim chowano także zabawki. Archeolodzy odkryli gliniane grzechotki, łyżeczki i wiaderka liczące sobie ponad dwa i pół tysiąca lat. Takie znaleziska wykopano zarówno w starożytnej Grecji i Rzymie, jak i w słowiańskim Biskupinie. Dziewczynki greckie bawiły się też terakotowymi lalkami, które miały ruchome kończyny. W starożytności wykonywano gliniane, cynowe, a czasem nawet srebrne miniaturowe mebelki, żołnierzyki, zwierzątka na kółkach. Od dawna znane były również zabawki edukacyjne.
Nieocenionym źródłem informacji na temat zabaw i zabawek są również dawne obrazy oraz literatura.
Choć pierwsze lalki czy domki dla lalek oraz kolejki elektryczne były raczej produktami luksusowymi i dekoracyjnymi wrażliwymi na kontakt z rączkami dzieci, wkrótce stały się przedmiotami ogólnodostępnymi i dedykowanymi głownie dzieciom. Obecnie dzieci mogą mieć wszystko o czym zamarzą - pojazdy budowlane, maszyny rolnicze, figurki postaci z ulubionych bajek... Bez przeszkód mogą zabawić się małą gosposię, urządzić przyjęcie dla lalek. Dostępne są również zabawki kreatywne; półprodukty - zestawy do stworzenia własnej maskotki, figurki, torebki, której można nadać indywidualny, osobisty charakter.
Współcześnie wytwarzane zabawki mają różnorodne funkcje. Po pierwsze stymulują rozwój dziecka od pierwszych dni życia. Po drugie pomagają w zdobywaniu wiedzy i umiejętności potrzebnych na kolejnych etapach życia. Po trzecie przygotowują do życia w społeczeństwie poprzez umożliwienie odgrywania przeróżnych ról związanych zarówno z życiem rodzinnym jak i zawodowym. Po czwarte dostarczają rozrywki a po piąte sprzyjają rozwojowi pasji i zamiłowań które pozostają czasem na całe życie...
Zabawki były i są ściśle związane z rzeczywistością otaczającą dziecko. Dzieci od najmłodszych lat, podpatrując dorosłych, aranżują zabawy naśladowcze, odtwarzają sytuacje znane im z życia codziennego, a co za tym idzie potrzebują charakterystycznych przedmiotów (figurek zwierząt, pojazdów, drobnych narzędzi, przebrań itp.). Stąd zabawy w lekarza, sklep, strażaka, gotowanie, sprzątanie, zabawa w ogrodnika, zamiłowanie do pojazdów typu traktor, autobus, ambulans czy wyścigówka.
Zabawki towarzyszyły ludziom od zarania cywilizacji. Na początku mogły to być zwykłe gałęzie, muszelki albo kamienie o nietypowych kształtach.
W pewnym momencie historii człowiek zaczął świadomie zmieniać ich formę, przetwarzać je w przedmioty o określonych kształtach i funkcjach. Tworzono metodami znanymi w danym okresie. Rzeźbiono z drewna czy kości, lepiono z gliny. Później do materiałów włączono również ceramikę, stopy metali i skórę. Zabawki przybrały coraz to bardziej skomplikowane formy ; tak powstały mówiące i chodzące lalki , samochody z napędem, domki z mebelkami czy figurki zwierząt wiernie odwzorowujące ich naturalny wygląd. Na początku zabawki wywarzano na użytek własny. W kolejnych epokach wraz z uprzemysłowieniem i powstaniem cechów rzemieślniczych a następnie fabryk zabawki zaczęto wytwarzać na coraz większą skalę.
Najstarsze zabawki poznaliśmy dzięki pradawnemu zwyczajowi nakazującemu umieszczanie w grobach przedmiotów codziennego użytku. Jeżeli umierało dziecko, to wraz z nim chowano także zabawki. Archeolodzy odkryli gliniane grzechotki, łyżeczki i wiaderka liczące sobie ponad dwa i pół tysiąca lat. Takie znaleziska wykopano zarówno w starożytnej Grecji i Rzymie, jak i w słowiańskim Biskupinie. Dziewczynki greckie bawiły się też terakotowymi lalkami, które miały ruchome kończyny. W starożytności wykonywano gliniane, cynowe, a czasem nawet srebrne miniaturowe mebelki, żołnierzyki, zwierzątka na kółkach. Od dawna znane były również zabawki edukacyjne.
Nieocenionym źródłem informacji na temat zabaw i zabawek są również dawne obrazy oraz literatura.
Choć pierwsze lalki czy domki dla lalek oraz kolejki elektryczne były raczej produktami luksusowymi i dekoracyjnymi wrażliwymi na kontakt z rączkami dzieci, wkrótce stały się przedmiotami ogólnodostępnymi i dedykowanymi głownie dzieciom. Obecnie dzieci mogą mieć wszystko o czym zamarzą - pojazdy budowlane, maszyny rolnicze, figurki postaci z ulubionych bajek... Bez przeszkód mogą zabawić się małą gosposię, urządzić przyjęcie dla lalek. Dostępne są również zabawki kreatywne; półprodukty - zestawy do stworzenia własnej maskotki, figurki, torebki, której można nadać indywidualny, osobisty charakter.
Współcześnie wytwarzane zabawki mają różnorodne funkcje. Po pierwsze stymulują rozwój dziecka od pierwszych dni życia. Po drugie pomagają w zdobywaniu wiedzy i umiejętności potrzebnych na kolejnych etapach życia. Po trzecie przygotowują do życia w społeczeństwie poprzez umożliwienie odgrywania przeróżnych ról związanych zarówno z życiem rodzinnym jak i zawodowym. Po czwarte dostarczają rozrywki a po piąte sprzyjają rozwojowi pasji i zamiłowań które pozostają czasem na całe życie...
Życzymy wiele radości z zabawek
zespół ImperiumZabawek.pl
zespół ImperiumZabawek.pl
Komentarze (0)
Przejdź do strony głównej Wróć do kategorii Blog